Διαδρομή πρασίνου με φόντο τον Iλισό: Το σχέδιο της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» - ΜΕΤΕΧΩ

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

Διαδρομή πρασίνου με φόντο τον Iλισό: Το σχέδιο της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.»

Η κάλυψη του ποταμού Iλισού ήταν ένα από τα πολλά «εγκλήματα» που συντελέστηκαν στην Αθήνα στο όνομα της προόδου - Σήμερα, περισσότερο από 60 χρόνια μετά, η αποκάλυψη ενός τμήματος της κοίτης του μπαίνει στη δημόσια συζήτηση, μετά από πρόταση της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.»
Ο Νίκος Μπελαβίλας, πρόεδρος της «Ανάπλαση», αναπλ. καθηγητής αστικού σχεδιασμού στο ΕΜΠ και υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά, αναδημοσιεύοντας το ρεπορτάζ του Γιώργου Λάλιου στην «Καθημερινή», αναφέρει τα εξής:
Ίσως το μάθατε ήδη. Πάμε να αποκαλύψουμε τον Ιλισό. Αντί να επισκευάσουμε την κατεστραμμένη κάλυψη του Ιλισού, αυτή τη στιγμή μελετάμε την αποκάλυψη του αρχαίου ποταμού της Αθήνας, από το Ολυμπείον ως του Φιξ. Η ιδέα γεννήθηκε ακριβώς εξαιτίας της καταστροφής της παλαιάς κοίτης και της διακοπής της λειτουργίας του Τραμ σε εκείνο το τμήμα.
Αντί να σπαταληθούν χρήματα για την επισκευή-αντικατάσταση του γερασμένου αγωγού θα επιχειρηθεί το άνοιγμα. Τεχνικές λεπτομέρειες: Η κοίτη έχει πλάτος 25-35 μέτρα. Βρίσκεται κάτω από τη σημερινή νησίδα του Τραμ. Το βάθος είναι 3-4 μέτρα. Το νερό κυλά το χειμώνα και στερεύει το καλοκαίρι. Με κατάλληλο βιολογικό καθαρισμό η ροή μπορεί να ενισχυθεί με τα "γκρίζα" νερά της πόλης. Το Τραμ θα μετακινηθεί από την οδό Καλλιρόης, στο ύψος του Φίξ, στην Συγγρού και από εκεί απευθείας στο Σύνταγμα. Η οδός Βασιλίσσης Όλγας΄θα πεζοδρομηθεί από την Πύλη του Αδριανού ως το Καλλιμάρμαρο.
Η μπετονένια πλάκα και τα τοιχεία θα φύγουν. Το ποτάμι έτσι μετατρέπεται σε έναν πράσινο διάδρομο περιπάτου με υδρόβια βλάστηση και μονοπάτια που ενώνει τον Μεγάλο Πεζόδρομο των Αρχαιολογικών Χώρων με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Στο σύμπλεγμα εντάσσεται και ο Ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος χάρη στην πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ. Αφού εξασφαλίστηκε η συναίνεση στην ιδέα διερεύνησης, της Ρένα Δούρου, του Χρήστος Σπίρτζης για τα τεχνικά, κυκλοφοριακά και υδραυλικά, του Γιάννης Α. Μυλόπουλος και της Αττικό Μετρό για την αλλαγή του Τραμ, της ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού για τα αρχαιολογικά, ξεκινήσαμε οργανώνοντας με την Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ την κοινή Ομάδα Εργασίας με τον Δήμο Αθηναίων, την Περιφέρεια Αττικής, τα συναρμόδια υπουργεία, την Αττικό Μετρό και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την ωρίμανση του έργου.
Το άρθρο του Γιώργου Λάλιου που ακολουθεί είναι ιδιαίτερα ακριβές, περιγράφει το έργο και την ιστορία του. Αν λοιπόν το πετύχουμε, πάμε για την πολυπόθητη "αλλαγή παραδείγματος" και στην Αθήνα. Αντί να καλύπτουμε τα ποτάμια, τα αποκαλύπτουμε και τα ξανακάνουμε πραγματικές αστικές φλέβες ζωής και πρασίνου στην πόλη: